حسین مسرّت
روستاى چم:
جایگاه باشندگی زرتشتيان درستكردار با همان جامههای کهن سبزپوش و درخت سروى افراشته در کنار آتشکده است.
پوشاک بومى
در پى دگرگونیهای زیستی اين چندساله تنها بخشى از پيرمردان و پيرزنان يزد آنهم در برزنهای دور شهرها، دوستدار به پوشيدن جامۀ بومی هستند. اين ويژگى نزد گروههای زرتشتى و كليمى هم ديده مىشود. ولی زنان و دختران زرتشتى در جشنها، پایکوبیها و ديگر آئینها، همگی پوشش سنّتى گلدار و شاد خود را مىپوشند كه بسيار زيباست.
جایگاههای زیارتی:
پير سبز چكچك (چكچكو):
جايگاهى است بر سر راه طبس، در 48 كيلومترى يزد، ميان کوههای اردكان و انجيره. زرتشتيان اين جای را پير سبز مىخوانند، ولی به شوند ريزش چکههای آب از شكاف کوههای سنگى پوشيده از سبزی به «چكچك» نامور است. زرتشتيان ايران و گیتی از سوم تا دهم تيرماه براى انجام آیین دينى و پخش نذری در اين جای گردآمده و شبها را به روز مىرسانند. در کنار اين زيارتگاه، ساختمان و آبانبارهايى براى زیارتگران ساختهشده كه كهنترين آبانبار آن از دورۀ ناصرالدّينشاه قاجار است. خانم مرى بويس اين زيارتگاه و چند زيارتگاه ديگر زرتشتى را كه شناسایی خواهد شد، از پرستشگاه های ناهيد برمىشمارد.
پير هريشت:
اين زيارتگاه زرتشتى در 15 كيلومترى اردكان و بر دامنۀ کوههای كوتاه و خشك جای دارد. جمشيد سروشيان در «فرهنگ بهدينان» به بازگفت از باورهاى زرتشتيان آورده كه اينجا، جای پنهان شدن (غیب) يكى از كنيزهاى بانو يزدگرد ساسانى بوده است. ازاینرو هرساله در 18 فروردين در اینجا گردآمده و به زيارت و جشن و پایکوبی مىپردازند. بناى زيارتگاه دربردارندۀ يك سراچۀ (اتاق) كوچك و پستو است. در پستو، سنگِ كوهى ديده مىشود كه مىگويند: جایگاه غيب بانو است و ازاینرو همواره آتش آن روشن است. نيكوكاران زرتشتى چند ساختمان و سه آبانبار براى زیارتگران ساختهاند.
پير نارسون (نارسونه):
بر سر راه کهن يزد به خراسان و در يكى از درّههاى جنوب خاورى کوههای ميان يزد و خرانق. زيارتگاهى جای دارد كه زرتشتيان را بدان ارادتى بس فراوان است و مىگويند: جای پنهان شدن يكى از شاهزادگان ساسانى است. ازاینرو هرساله در تيرماه بدين جاى آمده و به نيايش و ستایش مىپردازند. در اين جایگاه استخری بزرگ با يك تالار و ایوان بزرگ همراه با درختان سرسبز ديده مىشود. ساختمان بنا را از آن دورۀ مظفرالدّينشاه قاجار برشمردهاند.
پير بانو (پارس بانو، بونو پرس):
در دهكدۀ زرجوع و به اندازۀ شش فرسنگی (24 كيلومترى) جنوب شمسآباد عقدا و بر دامن کوههای ميل نيزار و لاى چغك زيارتگاهى جای دارد كه زرتشتيان بر این باورند جای پنهان شدن دختر يزدگرد است. ازاینرو هرساله از يكم تا پنجم تير در آنجا گردآمده و به زيارت مىپردازند. سنگ جای گرفته در دیوار ورودى زيارتگاه نشان از ساخت آن در دورۀ صفوى دارد.
پير ناركى:
زيارتگاهى است كه در كوه ناركى جای دارد و به باور برخى زرتشتيان، نازبانو، عروس پادشاه پارس پس از آمدن لشكريان اسلام به فارس به يزد رهسپار شده و در اين جای از دیدهها ناپديد مىشود. در اين جایگاه نيز چشمهاى روان و نيكوكاران زرتشتى ساختمانهایی براى بیتوتۀ زیارتگران ساختهاند.
غار اِشكفت يزدان عقدا:
اين غار به شوند آنكه ساليان سال جایگاه نگهدارى آتش ورجاوند ورهرام، پرستشگاه كنگاور بوده است، نشانگاه پرستش زرتشتيان ايران و هند است و هرساله به اينجا مىآيند و با انجام آیین ویژهای شب را به روز مىرساند و از ديرباز جایگاه ستايش ميترا يا آناهيتا بوده است. در درون غار، جایگاهی با گنجايش هزاران نفر هست و در نزديكى آن چاه آبى در دل سنگ بنام چاهشهر جای دارد كه آبى خوشگوار درون آن است.
آتشكدۀ زرتشتيان:
آتش 1500 سالهاى كه در آتشكدۀ کهن يزد هست، در ساليان اخير به اين جایگاه آوردهاند. دورتادور اين آتشگاه، باغ پردرختى هست و نگهبانى كه هميشه درکار نهادن چوبهاى خشك درون آتشدان است تا هماره آتش ورجاوند روشن باشد. اين بنا در خيابان كاشانى جای دارد و در ورودى آن، حوضى گِرد، نشان سپنتای «فروهر» در آب را بازتاب مىدهد.
دخمههاى زرتشتيان:
دخمه يا داغگاه، جای گذاشتن پیکر مردگان زرتشتى بوده است كه آن را در پهنۀ آزاد مىگذاشتند. در میان اين دخمهها چالهاى سنگى براى خاکسپاری استخوان بود و بر این باور بودند كه اگر پرندگان، چشم راست آنها را بيرون بياورد، کسى درستكار و چنانچه چشم چپ را بيرون آورد، کسى گناهکار بوده و بايد برايش خواستار آمرزش شد. اكنون سه دخمه در كنار يكديگر با خيلههاى آن (جای اُتراق بازماندگان و خاكسپاران) به ترتيب زير هست: دخمۀ قديمى مخروبه، دخمۀ مانكجى هاتريا و دخمۀ گلستان.
*برگرفته از یادگار نیک: حسین مسرّت.
کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 7 تاريخ : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 ساعت: 13:52